Nowocoat regner med at vokse yderligere 50 procent efter en raketvækst fra 0 til 150 mio. kroner på seks år.
KOLDING: Nye aktiviteter i Thailand, Malaysia og Vietnam skal sikre ny vækst og nye danske arbejdspladser hos Kolding-baserede Nowocoat.
- Jeg regner med, at de nye sydøstasiatiske aktiviteter vil medføre måske 20 nye ansatte her i Kolding, og det er formentlig kun en begyndelse. Senere planlægger i et målrettet indtog i Kina, fortæller direktør Ole Enevold Jensen.
Med en strategisk satsning styrker den højteknologiske producent af bæredygtig og miljørigtig coating til professionel og industriel brug, Nowocoat, sin position på de asiatiske markeder. Coronapandemien og de aktuelle rejsebegrænsninger har fremskyndet etableringen af et kontor i Sydøstasien, en satsning båret af et mål om at løfte bæredygtighed og miljøbevidsthed gennem nærhed, vidensdeling og korte reaktionstider.
- Vores tidsramme er 2021. Vi er i fuld gang allerede på vores nye adresse. Vi har direktøren på plads, og vi er ude til møder med de kommende kunder, beretter Ole Enevold Jensen og tilføjer, at de nye aktiviteter i Kina, herunder etablering af en ny fabrik, vil ske i 2022.
Med de massive satsninger i Asien forventer ledelsen i Nowocoat i 2023 at have mere fordoblet sin omsætning i forhold til i dag.
- Vi forventer at runde en kvart milliard kroner i omsætning ved udgangen af 2023, fortæller en tydelig stolt bestyrelsesformand, Nina Reinert.
Bæredygtig dagsorden
Nowocoat er drevet af en passion for at sætte en ny bæredygtig dagsorden i branchen og tilgå markedet med strategiske satsninger, fleksibilitet og innovation på alle fronter. Det var afsættet, da farve- og lakproducenten for cirka seks år siden frasolgte hovedparten af sine aktiviteter og indledte en ny ambitiøs rejse.
Fra begyndelsen satte virksomheden fokus på kontinuerligt at forme et velfunderet hold af innovative specialister på alle positioner og skabe et specialistteam, der med afsæt i grønne, bæredygtige løsninger skulle bære Nowocoats aggressive vækststrategi.
Med innovative såkaldte Green Tech-produkter til coating af blandt andet beton, metaller og træ har virksomheden opnået ambitiøse landvindinger og står i dag med certificeringer, der sikrer en position som underleverandør til blandt andet køkkenindustrien, en lang række anerkendte danske møbelbrands og ikke mindst internationale designvirksomheder, herunder svenske Ikea, som arbejder med en af verdens mest detaljerede og krævende miljømanualer.
Succesen er skabt ikke blot i eget navn, men også under det anerkendte brand, Lurrell Sustainable Solutions, som de seneste to år har været en integreret del af Nowocoat.
Voksende kundekreds
På det internationale marked er den danske virksomhed en mindre aktør i forhold til blandt multinationale koncerner som Sherwin Williams, PPG og Akzo Nobel. En position, som Nowocoat er lykkedes med at vende til en konkurrencemæssig fordel ved at markere sig med et fokus på både danske og internationale mål som tæt kontakt til kunder, fleksibilitet og erfarings- og vidensdeling med den hastigt voksende kundekreds.
Og netop med baggrund i ønsket om nærhed og fleksibilitet har virksomheden under coronapandemien etableret sig i Sydøstasien for blandt andet at komme tæt på den stadig voksende asiatiske møbelindustri. Det asiatiske kontor, som er etableret under navnet Lurrell Sustainable Solutions, ligger i Vietnam, og drives af et håndplukket team af erfarne branchekendte medarbejdere, som kender de asiatiske markeder, kunderne og ikke mindst de udfordringer, som kendetegner hverdagen derude.
Ulrik Soll står i spidsen for kontoret. Han har en dybdegående branche- og markedserfaring og er et kendt ansigt i regionen, og det nye set-up er designet i samarbejde med kunderne og med fokus på den naturlige sammenhæng mellem forskellige forretningsenheder. Kontoret vil blive samlingspunkt for Nowocoats aktiviteter i Thailand, Kina, Vietnam og Polen, som markedsmæssigt har mange lighedspunkter.
- Vi ved, at vi med nærhed, indsigt og forståelse for produktionsforhold og arbejdsvilkår kan bidrage aktivt til at løfte den asiatiske møbelindustri mod en højere grad af bæredygtighed og skabe en åben og menneskelig dialog, der kan forbedre både miljø- og arbejdsmiljøforhold, siger Ole Enevold Jensen.
Han tilføjer, at den korte reaktionstid med det lokale setup også giver konkurrencemæssige fordele:
- Det er nemmere at skabe kontinuitet og fremdrift i forandringerne, når vi er tilstede i markedet, specielt nu, hvor det at rejse frem og tilbage ikke er trygt og forsvarligt på grund af corona.
Ambitiøs vækstkurve
- Med en kombination af danske og lokale medarbejdere skaber vi de bedste forudsætninger for at række ud mod de lokale markeder og trække på den knowhow, som vores skandinaviske specialistteam har opbygget. Det betyder, at vi kan bidrage til fremtidsorienterede løsninger, der ikke kun handler om vores produkt, coatingen, men også om optimering af energiforbrug, bortskaffelse og overordnede grønne løsninger, der styrker klimaindsatsen parallelt med indsatsen for et bedre arbejdsmiljø, forklarer direktøren.
Ifølge bestyrelsesformand, Nina Reinert, er den nye base i Asien blot et af flere nye initiativer, der skal sikre Nowocoats fortsat ambitiøse vækstkurve:
- Vores innovative udviklingsarbejde vil kontinuerligt frembringe miljørigtige produkter, som flugter de danske og de internationale klimamål. Samtidig har vi fortsat uudnyttet kapacitet i produktionen, uudforskede vækstmuligheder og ikke mindst troen på, at vi med vores anderledes, skandinaviske approach kan sætte vores aftryk på fremtiden, pointerer Nina Reinert.